Hvordan støtter man som fagperson bedst op om det gode skoleliv for barnet med CP i almenskolen?
Det er ikke altid nemt for børn med CP at gå i en almen skoleklasse. De fleste har gavn af, at de nærmeste fagpersoner kender til diagnosen og de udfordringer, den kan bibringe, af bl.a. motorisk og kognitiv karakter.
Denne temadag sætter fokus på skolelivet i almenskolen, når man har cerebral parese.
Formålet er at introducere deltagerne for perspektiver og temaer, som er væsentlige, når man som fagperson arbejder for at give barnet de bedst mulige deltagelses- og læringsmuligheder.
Målgruppen
Fagpersoner (lærere, støttelærere, støttepædagoger, pædagoger, psykologer, fysioterapeuter, ergoterapeuter eller lignende), der arbejder med børn og unge med CP, som går (eller skal til at gå) i en almen skole.
Program
Dagen rummer fire oplæg, der bidrager med afgørende viden om, hvordan vi i praksis kan understøtte, at det enkelte barn får de bedst mulige deltagelses- og læringsmuligheder.
Oplæggene vil fungere som grundlag for efterfølgende faciliteret dialog og sparring.
Hvad er cerebral parese?
v. Camilla Pihl Rasmussen, psykolog i Elsass Fonden
Kort intro til cerebral parese og diagnosens betydning i hverdagen.
Flere adgange til undervisning
v. Lotte Hedegaard-Sørensen, lektor på DPU, Århus Universitet og forsker i inklusion og specialpædagogik
Hvordan kan særlige specialpædagogiske tilrettelæggelser indtænkes i undervisningen? Præsentation af to praksisrettede tilgange.
Når kognitive udfordringer spænder ben
v. Camilla Pihl Rasmussen, psykolog i Elsass Fonden
Hvad ved vi om de kognitive funktioner hos børn med CP? Og hvilken betydning har de for børnenes deltagelsesmuligheder og læringsudbytte i en skolekontekst?
Fokus på trivsel
v. Camilla Ejsing-Thomsen, ergoterapeut i Elsass Fonden
Hvordan sikrer man rent praktisk fysisk og social trivsel i skolen og forebygger ufrivilligt skolefravær?
Praktisk info
Prisen er inkl. forplejning.
Andet
Temadagen gennemføres kun ved minimum 25 deltagere.
Pris - deltager
250,- Kr.
Tilmeld ›